Charles Leadbeater: "El nostre sistema d’educació ha de ser més dinàmic i obert al món"

3 octubre, 2016

Teresa Guasch Pascual, directora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la Universitat Oberta de Catalunya

Una autoritat en innovació i creativitat –tal com s’autodefineix Charles Leadbeater–, que ha assessorat diversos governs i empreses entorn a l’evolució de l’economia del coneixement i internet no pot menys que plantejar propostes trencadores sobre el sistema educatiu actual. I, val a dir, carregades de sentit comú. La innovació que proposa apunta a que “les escoles han de crear escenaris als quals Google no arribi, que no pugui programar”.

La proposta de Leadbeater posa l’accent en la necessitat de preparar els joves per a un món més obert, amb problemes complexos. Això requereix dotar l’estudiant de quatre elements clau: coneixements, una actitud resilient i de persistència, habilitats socials que li permetin treballar en col·laboració i empatia, i un espai que li permeti fer, contribuir o aportar servei a alguna cosa. “Fer estudiants resilients és impulsar persones constructores d’un món més habitable”, segons l’autor britànic.

Per contribuir-hi, defensa que els sistemes educatius han de ser dinàmics per facilitar que els estudiants assoleixin el següent:

– Aprendre a ser millors éssers humans en un moment en què les societats es tornen més tecnològiques.

– Prendre la iniciativa i no simplement seguir instruccions, ja que el treball s’ha convertit en una rutina programada.

– Ser capaços d’entendre les posicions alienes i implicar-s’hi, en un context en què els sistemes es tornen més dominants.

– Treballar en col·laboració.

Aquest nou plantejament requereix un major dinamisme del sistema educatiu, que defensa amb gran contundència: “necessitem ser excel·lents com a humans, per això el nostre sistema d’educació ha de ser més dinàmic”. Amb això, l’autor fa referència a que l’educació hauria de suposar una exploració del coneixement, impulsora de noves competències i acompanyada d’un canvi dràstic en el sistema d’avaluació, que requereix de resposta i seguiment continuats. “Si l’educació és només un negoci per obtenir contingut, anant a Google, Apple o Amazon en tindríem prou”, afirma.

Charles Leadbeater va oferir el seminari Dynamic Learning al professorat del Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC i va intervenir al cicle Debats d’Educació de 14/9/2016 celebrat a Barcelona, amb la conferència The problem solvers: preparar els estudiants per identificar i resoldre problemes.

Per saber-ne més: llibre The problem solvers, de Charles Leadbeater.

Directora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació. Integrant del grup de recerca Feed2Learn.