Reptes de la salut mental dels joves i adolescents

12 desembre, 2016

Noemí Guillamón, professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació.

Els reptes als quals s’enfronta el psicòleg que treballa amb nens i adolescents canvien a mesura que la societat evoluciona. Les noves formes de comunicació, les tecnologies, la crisi econòmica, el ritme de vida, etc., creen noves necessitats en els infants i els joves i és important que els professionals que treballem amb aquesta població estiguem al dia de què ocasiona una petició més gran d’ajuda.

Podem dir que els nens i adolescents d’aquest segle han nascut amb les tecnologies. Com a nadius digitals poden beneficiar-se de les seves potencialitats, però també poden veure’s immersos en les conseqüències negatives que un ús abusiu o inadequat de les xarxes socials pot tenir per al seu benestar.

La violència entre iguals és una realitat que malauradament ha existit sempre. Però l’ús de les xarxes socials i d’internet posat al servei de la violència contribueix a una expansió més ràpida i més extensa de l’assetjament. A través de les xarxes socials, l’assetjament arriba a més persones i es manté en el temps, queda registrat. El fenomen del bullying i del ciberbullying traspassa les parets de les escoles. I la manera de fer-li front és educar els nens i adolescents en un ús respectuós i prudent de les tecnologies. El sexting, el grooming, la sextorsió, etc., són alguns dels comportaments a la xarxa que generen un elevat patiment en les víctimes i que amb programes educatius a les escoles es poden prevenir.

D’altra banda, les potencialitats de les TIC en relació a la salut són enormes, i cal aprofitar el mitjà per arribar als joves que necessiten ajuda. Portals de salut adreçat als joves, apps, programes d’intervenció online sobre ansietat, depressió, mal de panxa, TDAH, són alguns dels recursos que estan cada vegada més al nostre abast i que poden complementar la tasca del psicòleg. Fins i tot en aquells casos que revesteixen menys gravetat poden suposar una alternativa preventiva.

Un altre tema que suposa un repte pel psicòleg infanto juvenil actual és el suïcidi en joves. El suïcidi en adolescents va lligat, en part, a haver patit algun tipus de violència, ja sigui entre iguals o intrafamiliar. Patir trastorns afectius, haver fet intents previs, tenir antecedents familiars de problemes psicològics i/o intents de suïcidi, són factors de risc per al suïcidi. En aquest sentit, és important que tant els joves com les famílies i els professors coneguin els dispositius assistencials que tenim al nostre abast en cas de necessitar ajuda.

Tots aquests reptes es varen posar en evidència i varen ser discutits per més de 700 professionals i investigadors en l’àmbit de la salut mental infantil i juvenil en el II International Congress of Clinical and Health Psychology on children and adolescents que va tenir lloc del 17 al 19 de novembre del 2016 a Barcelona.

Directora del màster universitari de Psicologia Infantil i Juvenil