Botter, un company robot per ajudar els estudiants novells de la UOC

20 febrer, 2017

Qui no s’ha trobat mai perdut en un entorn virtual? Un grup de professors dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació i els Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació han presentat un projecte per tal d’ajudar els estudiants novells de la UOC dins el Campus virtual. Consisteix en la configuració d’un model d’acompanyament innovador, mitjançant un robot assistent programable. Aquest projecte ha estat seleccionat als APLICA 2017, una convocatòria interna de la UOC que vol fomentar la innovació docent.

“Com si fos un company que guia l’estudiant recordant-li tot el que ha de fer” explica Beni Gómez Zúñiga, encarregada de liderar aquest projecte. La idea neix d’un robot creat per la marca Toyota amb l’objectiu d’ajudar el conductor. Amb aquesta premissa, l’equip va treballar per adaptar aquesta idea a l’àmbit de l’educació fins a donar forma al Botter. A banda de Gómez Zúñiga, en aquest projecte també participen els professors dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació Eulàlia Hernàndez, Modesta Pousada i Manuel Armayones. Actualment l’equip del robot Botter treballa per aconseguir programar i coordinar els robots al Campus virtual i començar la seva tasca tan aviat com sigui possible.

Una app per al tutor del centre de pràctiques

Per altra banda, i amb la intenció de millorar les relacions entre professors i tutors de pràctiques, un altre grup de professors està treballant en una aplicació per al tutor del centre de pràctiques. La idea és la d’aprofundir en l’acompanyament que rep l’estudiant en el desenvolupament de les seves pràctiques externes. Aquest projecte, que també ha estat seleccionat en la convocatòria 2017 dels APLICA, està coordinat des dels Estudis d’Economia i Empresa però compta amb la participació de professores i membres dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació com Ana Gálvez, Eva Ollé, Adriana Ornellas, Elsa Santamaría i Fanny Lichtenstein.

“Malgrat que els Estudis d’Economia i Empresa i nosaltres (Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació) som dos àmbits diferents, ens vam trobar que teníem les mateixes necessitats a l’hora de millorar les relacions amb els tutors dels centres de pràctiques”, explica Fanny Lichtenstein, professora del grau de Psicologia dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació. “Les pràctiques dels estudiants d’Economia i Empresa solen ser de teletreball i per tal de facilitar la comunicació entre els professors UOC i els tutors de les pràctiques se’ls va acudir crear una aplicació per estar en contacte i poder fer un bon seguiment, i nosaltres ens hi vam afegir ja que vam pensar que també ens seria d’utilitat amb els nostres estudiants”, afegeix.

La Comissió de Recerca i Innovació ha seleccionat cinc projectes APLICA que rebran suport aquest any 2017. Aquests projectes busquen innovar en el procés d’ensenyament i aprenentatge i incidir en els models educatius actuals.

Redactora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació