‘Inclusió digital a l’aula' demostra que “mai com ara hem tingut tantes eines al nostre abast per universalitzar l’aprenentatge”

20 setembre, 2016

Com els docents poden minimitzar les barreres a la participació i l’aprenentatge dels alumnes  i contribuir a una educació inclusiva és el punt de partida del llibre Inclusió digital a l’aula, de la professora del màster de Dificultats de l’Aprenentatge i Trastorns del Llenguatge dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la Universitat Oberta de Catalunya, Ester Castejón, el tutor de la UOC Miquel Selma i Conxi López, assessora tècnica docent del Servei d’Atenció a la Diversitat i la Inclusió del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. El treball està publicat per l’Editorial UOC dins de la colecció Dossiers Did@c-TIC’s, que dirigeix el doctor en pedagogia i també professor de la UOC, Guillermo Bautista.

En paraules del professor de la Universitat de Manchester Mel Ainscow (2002)  “la inclusió és un procés sense fi per trobar millors formes de respondre a la diversitat. Tracta sobre el fet de conviure amb la diferència i d’aprendre a aprendre de la diferència. Des d’aquest punt de vista, la diferència esdevé un factor positiu i un estímul per a l’aprenentatge.” Els autors del llibre es plantegen a partir d’aquí si és una qüestió de recursos o bé un canvi d’estratègies minimitzar les barreres a la participació i l’aprenentatge dels alumnes.

Innovació educativa. En la seva opinió, “mai com ara hem tingut tantes eines al nostre abast per a universalitzar i personalitzar l’aprenentatge… a què esperem?”. Aquest llibre pretén “respondre aquestes i d’altres preguntes…   La tecnologia és per sí mateixa pedagogicàment innovadora? No pas. En canvi les escoles o instituts que s’entossudeixen en ser cada dia més inclusius sí que estan immersos en la recerca de noves estratègies. La innovació educativa no els és aliena”.

L’objectiu d’aquest dossier és introduir un concepte “molt més ampli, el de la inclusió digital, en les aules”, realitzant “propostes concretes per promoure entre els docents l’enriquiment i el disseny d’activitats educatives de manera que donin més oportunitats d’èxit a tots els alumnes, sense exclusions”. A Inclusió digital a l’aula es pretén mostrar “com la tecnologia es pot posar al servei d’aquest repte; vol presentar com algunes eines digitals a l’abast de tothom poden ser les grans aliades de l’escola inclusiva”. Es tracta doncs d’un bon recull d’idees i recursos perquè el interessats i implicats en l’educació d’infants i adolescents  puguin aconseguir implicar-los en el seu propi aprenentatge.