Nous espais de comunicació i d’orientació professional, projectes clau presentats a la Jornada de tutors del grau de Psicologia

13 juny, 2017

La creació d’un espai d’orientació professional amb recursos per als estudiants i d’una nova plataforma de comunicació amb els tutors són les principals millores que la directora del grau de Psicologia, Modesta Pousada, va presentar en la Jornada de Tutors d’aquest programa, celebrada el passat 22 d’abril a la seu institucional de la UOC a Tibidabo (Barcelona).

Els gairebé 60 tutors en actiu del grau i els nous seleccionats per al pròxim semestre van ser convocats a aquesta jornada on també es va aprofitar per presentar la sotsdirectora de Docència dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació, Nati Cabrera, i la nova directora de programa. El programa de Psicologia es reuneix de manera regular amb els tutors del grau bàsicament amb una doble finalitat. D’una banda, transmetre informació sobre les novetats dels estudis de Psicologia, ja sigui informació pròpia del programa de la UOC o sobre les reunions dels degans de Psicologia de les universitats de l’estat espanyol. I d’altra banda, les trobades també serveixen per posar en comú temes sobre la tutoria que preocupen tant a docents com a estudiants i per compartir bones pràctiques.

Dins dels projectes que es desenvoluparan al llarg del curs 2017-2018, i que es van anunciar durant la reunió, destaca una plataforma de comunicació del professorat amb els tutors que substitueixi l’actual, per aconseguir que sigui més àgil i eficient. L’objectiu és facilitar l’intercanvi d’informació i difusió d’accions i missatges clau per als estudiants. Es tracta per exemple de posar èmfasi, a través dels tutors en la informació i l’orientació de la matrícula dels estudiants de nou accés, per tal d’acompanyar millor la seva adaptació al campus i al model d’aprenentatge de la UOC.

Un altre dels projectes és un espai d’informació sobre les sortides professionals de la Psicologia, integrat a les aules de tutoria, amb recursos per als estudiants que estan en la recta final de la titulació. Aquesta informació és rellevant per als tutors en tant que els ajuda en la seva tasca d’acompanyament i assessorament durant la carrera universitària de l’estudiant i en l’orientació sobre el seu futur professional.

El procés de sol·licitud d’accés al Pràcticum va ser també un tema central durant la jornada. En tractar-se d’un procés complex que genera inquietuds als estudiants per ser cabdal per la finalització dels estudis, el rol del tutor és fonamental. Durant la trobada es va incidir en què és vital disposar de directrius clares per assessorar tots els estudiants que estan en disposició de sol·licitar l’assignatura de Pràcticum. Les professores Fanny Lichenstein i Montse Vall-llovera, com a membres de la Comissió de Pràcticum de Psicologia, van fer un repàs del circuit i de la informació rellevant en aquest sentit.

Modesta Pousada va repassar les mesures preses contra l’abandonament dels estudiants posades en marxa en el darrer any i seguint el pla estratègic de la Universitat. La participació i els comentaris dels tutors ha estat de gran valor per treballar en el disseny i millora d’aquestes mesures i també per contextualitzar-ne els resultats. Pousada va presentar els projectes del grup de treball de Tutoria, format per ella mateixa, la professora Noemí Guillamón i la tècnica de gestió Eva Ollé.