El més llegit el 2018 del blog de Psicologia i Ciències de l’Educació

27 desembre, 2018

El nostre blog ha recollit de nou aquest 2018 un seguit d’articles d’anàlisi sobre temes d’actualitat, d’opinió, entrevistes i conclusions d’activitats i recerca realitzades en diferents àmbits dels Estudis. Una compilació que configura un paraigües extens sota el que s’han aplegat qüestions diverses com ara intel·ligència artificial i ocupació, storytelling, smart classrooms, cyberbullyng, infància trans*, dislèxia, el congrés EDEN o la presència de dones editores a la Viquipèdia. Però el “top ten” dels temes més llegits l’ocupen les cinc entrades que llistem tot seguit.

Rànquing dels 5 posts més llegits el 2018:

1- Laura Ferri: “L’emprenedor que està tant de moda no serveix d’ajuda al nostre alumnat: és llunyà i irreal” (gener), entrevista a Laura Ferri, graduada en el màster d’Ocupació i Mercat de Treball i professora de Formació i Orientació Laboral de l’IES Massamagrell (València), d’on és vicedirectora. La Laura ens parla de l’emprenedoria a l’educació arrel del seu Treball Final de Màster, “La figura del emprendedor en el sistema educativo español desde un punto de vista de economía social”, guardonat amb el premi Aracoop 2018 i distingit pels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació.

2- Intervenció psicològica en nens i adolescents víctimes de maltractament familiar (març), entrevista a María Vergarapsicòloga i professora col·laboradora de l’assignatura Atenció a menors en risc del màster de Psicologia Infantil i Juvenil de la UOCIntegrant de l’equip d’atenció psicològica a la infància del Centre EXIL de Barcelona. Conversa sobre la intervenció trauma-teràpia infantil sistèmica, quins aspectes contempla, i futures eines i línies de treball.

3- Frederic Cerón: “L’emoció, la motivació o la repetició sovint no són prou per millorar el rendiment acadèmic” (juliol), entrevista al mestre i psicopedagog Frederic Cerón, estudiant del grau de Psicologia, destacat amb el premi del públic al Spin UOC 2018. A l’entrevista, el Frederic parla del seu projecte Potmath, que utilitza la realitat virtual com a pretext per ajudar els estudiants amb dificultats d’aprenentatge.

4- Xavi Pascual: “Cada vegada hi ha més ‘followers’ i menys ‘thinkers’ i això és un problema” (febrer), entrevista a Xavi Pascual, graduat i professor col·laborador de l’assignatura Fonaments de disseny tecnopedagògic del màster Educació i TIC (eLearning) i impulsor d’EduBeDebate. El Xavi explica què és l’aprenentatge per reptes i les habilitats en el segle XXI, origen de la   plataforma EduBeDebate, que busca potenciar la creativitat mitjançant el pensament crític.

5- Deixar de posar notes del 0 al 10 no hauria de ser el centre del debat educatiu (juliol), de Anna Espasa, directora del postgrau Avaluar per aprendre i professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació, i Nati Cabrera, sotsdirectora de Docència i professora dels mateixos Estudis. Article a propòsit de la implantació de la mesura per al 2018-2019 el Departament d’Ensenyament del govern català d’avaluar a secundària d’acord amb el desenvolupament de competències i fer desaparèixer les notes del 0 al 10.

Foto principal: Yura Fresh a Unsplash

Editora i redactora de continguts dels Estudis