On tot comença: el Pràcticum del grau en Psicologia

10 març, 2020

Clara Selva, professora responsable del Pràcticum de Psicologia al grau de la UOC als Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació, ens apropa a aquesta assignatura, a les seves sortides professionals i als esdeveniments que s’hi vinculen.

Una assignatura clau del grau en Psicologia

Ja fa dinou anys que el grau en Psicologia online va començar a fer els primers passos a la UOC. Des d’aleshores, centenars d’estudiants s’han graduat amb nosaltres i, de la nostra mà, han començat a caminar en aquesta professió.

Però, quan van començar a sentir-se psicòlegs i psicòlogues? Quan van identificar-se per primera vegada com a professionals del seu camp d’actuació, posant en pràctica tota la “motxilla” de coneixements que, semestre a semestre, havien anat acumulant al llarg del grau?

De ben segur que un dels moments claus que dóna resposta a aquestes preguntes és l’assignatura del Pràcticum. I és que el Pràcticum de Psicologia esdevé la relació més directa entre el món acadèmic i el professional i té un alt valor d’aprenentatge, doncs, apropa a l’exercici professional de la psicologia i permet, a través de situacions i contextos reals, el desenvolupament i la posada en joc de les competències pròpies de la professió.

El Pràcticum de Psicologia: l’inici del camí professional

Intentant plasmar en poques paraules la importància del Pràcticum, fem referència a la famosa cita de l’advocat, escriptor i científic de l’antiga Roma, Plinio el Joven (61-112), que diu: “La pràctica és un mestre excepcional”. I és que el Pràcticum esdevé una assignatura fonamental en els diferents plans d’estudis i, més concretament, en el nostre grau en Psicologia; doncs és el primer moment en què es posen en pràctica tots els continguts i coneixements adquirits semestre a semestre “‘sobre el paper”, amb l’objectiu de promoure i millorar la salut i la qualitat de vida de les persones en els diferents camps d’aplicació professional.

Direm, per tant, que el Pràcticum de Psicologia és una fita clau en la trajectòria acadèmica, ja que facilita un primer apropament laboral que ajuda a encaminar l’elecció professional posterior, al mateix temps que esdevé una important font d’aprenentatges, experiència i contactes. En altres paraules, permet demostrar tot el saber adquirit a les assignatures cursades, i prepara, de la mà d’un tutor o tutora de pràctiques i del professorat de l’aula, per afrontar d’una manera professional i ètica les situacions que, diàriament, es viuran en el si d’aquesta professió.

Tots aquests ingredients fan d’aquesta assignatura una fita molt esperada. És un moment d’il·lusió, expectatives i oportunitats, però també d’incertesa i nerviosisme. Per primera vegada es posaran en joc, fora de la seguretat de les aules, els coneixements i les competències pròpies del rol professional de la psicologia.

A més, no podem oblidar que posar-se a la pell d’un psicòleg o psicòloga i aprendre a observar i actuar com a tal, permet identificar-se amb el rol professional. És a dir, després d’anys de preparació per a exercir la professió es pot copsar, per primer cop, l’exercici professional en primera persona, alhora que permet ajustar expectatives entre l’imaginari i la realitat laboral. Aquest apropament al món professional de les i els psicòlegs que proporciona el Pràcticum ens porta a fer incís, inevitablement, a les sortides professionals del nostre grau.

I… quin camí segueixo? Sortides professionals del grau en Psicologia

El grau en Psicologia online de la UOC permet orientar la formació cap a quatre mencions diferents, en funció de les assignatures optatives, que reflecteixen una especialització curricular determinada recollida, oficialment, al títol.

En concret, segons l’itinerari curricular, el grau en Psicologia orienta, principalment, cap als àmbits professionals de:

– La Psicologia clínica i de la salut: que encamina cap a l’exercici professional de la Psicologia a l’àmbit sanitari. Sigui en centres sanitaris o en programes de promoció i intervenció de la salut, com hospitals, fundacions o consultes privades.

– La Psicologia de l’educació: que orienta a l’exercici professional en sistemes socials dedicats a l’educació, en tots els nivells i modalitats, reglats i no reglats i formals i informals.

– La Psicologia del treball i les organitzacions: que condueix a la gestió i el desenvolupament humà a les organitzacions, el màrqueting i consum. Així com a la salut i la higiene laboral, la prevenció de riscos laborals o l’anàlisi i la intervenció en el mercat laboral.

– La Psicologia de la intervenció social: que apropa a la intervenció comunitària, la mediació social, l’orientació i la inserció sociolaboral. També en la consultoria psicosocial, l’avaluació de programes o la psicologia ambiental.

sortides progessionals grau psicologia

No obstant això, i més enllà d’aquestes sortides professionals més tradicionals de la Psicologia, hi ha moltes altres que pots escollir per al teu futur laboral: com la Neuropsicologia, la Psicologia Jurídica, la Psicologia i l’envelliment, la Psicologia de l’activitat física i de l’esport, la Psicologia Perinatal, la Intervenció psicosocial en emergències i catàstrofes o la Psicologia del trànsit i de la seguretat viària.

T’animem, també, a assistir a les Jornades que estem preparant a Barcelona i Madrid a la primavera en relació amb les Sortides professionals de la Psicologia. Unes sessions on ens acompanyen el Col·legi Oficial de Psicòlegs (COPC) i el Colegio Oficial de Psicólogos (COP)!

Per a més informació, o per qualsevol dubte, pots contactar-me a través del correu electrònic cselvao@uoc.edu.